Statut liceum dla młodzieży
Statut Niepublicznego Liceum
Ogólnokształcącego Arche w Lublinie
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące Arche w Lublinie, zwane dalej „liceum” lub „szkołą” jest niepubliczną szkołą ponadpodstawową – czteroletnim liceum ogólnokształcącym dla młodzieży.
 - Liceum wchodzi w skład Zespołu Szkół Arche w Lublinie.
 - Szkoła działa na mocy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2021 poz. 1082 z późn. zm.), rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej oraz niniejszego statutu.
 - Statut liceum obowiązuje wszystkich członków społeczności szkolnej: dyrektora, dyrektora do spraw pedagogicznych, uczniów, nauczycieli i innych pracowników zatrudnionych w szkole.
 - Organem prowadzącym szkołę jest osoba fizyczna – Maciej Tarnowski de Rola.
 - Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Lubelski Kurator Oświaty.
 - Siedziba szkoły znajduje się w Lublinie, przy ulicy Gospodarczej 26.
 
Rozdział II
Cele i zadania szkoły
§ 2
- Ideą nadrzędną szkoły jest dobro uczniów, rozumiane jako wspomaganie ich w rozwoju sfer: poznawczej, społecznej, emocjonalnej i fizycznej.
 - Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności umożliwia:
 
- zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły;
 - wspomaganie wychowawczej roli rodziny;
 - dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
 - opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi poprzez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych;
 - opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie;
 - stworzenie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
 - stworzenie warunków do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów poprzez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego;
 - upowszechnianie wśród młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej;
 - upowszechnianie wśród młodzieży postaw przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych;
 - upowszechnianie wśród młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych;
 - upowszechnianie wśród uczniów wiedzy i umiejętności niezbędnych do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce;
 - kształtowanie u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;
 - przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia.
 
- Szkoła prowadzi działalność dydaktyczno-wychowawczą zgodnie z zasadami metodyki i pedagogiki, przepisami Ministra Edukacji Narodowej, ideami zawartymi w Konstytucji RP, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych, Konwencji Praw Dziecka.
 - Szkoła prowadzi pełną dokumentację przebiegu nauczania, w szczególności:
- księgi ewidencji uczniów;
 - dzienniki lekcyjne;
 - arkusze ocen;
 - księgi ewidencji wydawanych świadectw, legitymacji i zaświadczeń;
 
 
Rozdział III
Organy szkoły i ich kompetencje
§ 3
- Organami szkoły są:
 
- dyrektor;
 - dyrektor do spraw pedagogicznych;
 - rada pedagogiczna;
 - samorząd uczniowski;
 - rada rodziców.
 
§ 4
- Stanowisko dyrektora powierza organ prowadzący szkołę.
 - Do zadań dyrektora szkoły należą w szczególności:
- kierowanie działalnością szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
 - sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
 - realizacja uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących;
 - dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponoszenie odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także możliwość organizacji administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły;
 - wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
 - wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych;
 - współdziałanie ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
 - stwarzanie warunków do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły;
 - odpowiedzialność za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
 - wdrażanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zapewniających zgodność przetwarzania danych osobowych przez szkołę z przepisami o ochronie danych osobowych.
 
 - Dyrektor zespołu szkół jest organem wspólnym dla szkół wchodzących w skład zespołu, który przejmuje zadania i kompetencje dyrektorów poszczególnych szkół.
 - Dyrektor zespołu szkół jest pracodawcą dla pracowników szkół wchodzących w skład zespołu, zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników niebędących nauczycielami, przyznaje pracownikom nagrody, wymierza pracownikom kary.
 - Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.
 - Dyrektor szkoły ma obowiązek wstrzymania realizacji uchwały rady pedagogicznej niezgodnej z przepisami prawa. O wstrzymaniu uchwały powiadamia organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
 - Dyrektor szkoły może w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w sytuacjach określonych w niniejszym statucie. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
 
§ 5
- W szkole można utworzyć stanowisko dyrektora do spraw pedagogicznych.
 - Dyrektora do spraw pedagogicznych powołuje i odwołuje dyrektor szkoły.
 - Do zadań dyrektora do spraw pedagogicznych należą w szczególności:
- kierowanie działalnością szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
 - sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
 - realizacja uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących;
 - wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
 - sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
 - dopuszczanie do użytku szkolnego zestawów programów nauczania dla każdego oddziału i zestawów podręczników dla danej klasy;
 - sporządzenie tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych zgodnie z higieną pracy, dokonywanie koniecznych poprawek, czuwanie nad ich prawidłową realizacją;
 - prowadzenie obserwacji zajęć, zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego, wydawanie zaleceń pokontrolnych oraz egzekwowanie ich wykonania;
 - kontrolowanie prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania: dzienników lekcji, arkuszy ocen, ksiąg ewidencji;
 - odpowiedzialność za właściwą organizację i przebieg egzaminów przeprowadzanych w szkole, analiza wyników egzaminów wewnętrznych (semestralnych) oraz egzaminów zewnętrznych (maturalnego);
 - współdziałanie z kuratorami sądowymi, asystentami rodziny, ośrodkami pomocy rodzinie oraz innymi instytucjami nadzorującymi bądź wspierającymi osoby potrzebujące;
 - wykonywanie innych zadań związanych z działalnością szkoły zleconych przez dyrektora.
 
 - Dyrektor do spraw pedagogicznych jest organem wspólnym dla szkół wchodzących w skład zespołu, który przejmuje zadania i kompetencje dyrektorów poszczególnych szkół.
 - Dyrektor do spraw pedagogicznych w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.
 - W przypadku nieobecności dyrektora jego obowiązki przejmuje dyrektor ds. pedagogicznych, a jeżeli takiego stanowiska nie utworzono – nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły.
 - Dyrektor do spraw pedagogicznych używa pieczątki imiennej z tytułem „dyrektor ds. pedagogicznych”, podpisuje dokumenty i pisma, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji, a także w zastępstwie lub z upoważnienia dyrektora.
 
§ 6
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
 - W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele prowadzący zajęcia w szkole.
 - W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady.
 - Zebrania rady pedagogicznej są organizowane z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny albo co najmniej jednej trzeciej członków rady pedagogicznej.
 - Przewodniczący rady pedagogicznej, którym jest dyrektor szkoły, przygotowuje posiedzenia, prowadzi je oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
 - Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy podejmowanie uchwał w sprawach:
- klasyfikacji śródrocznej, rocznej i końcowej uczniów;
 - skreślenia z listy uczniów;
 - szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników;
 - planów pracy szkoły;
 - ustalenia organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
 - ustalania sposobu wykorzystywania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły.
 
 - Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
 - Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste słuchaczy lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
 
§ 7
- W szkole działa samorząd uczniowski zwany dalej „samorządem”.
 - Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
 - Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
 - Samorząd może przedstawić dyrektorowi szkoły, dyrektorowi do spraw pedagogicznych, radzie pedagogicznej lub organowi prowadzącemu wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczące realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami;
 - prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
 - prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającej zachowanie właściwych proporcji między obowiązkami szkolnymi a możliwością rozwijania i zaspokajania zainteresowań;
 - prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
 - prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem;
 - prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
 
 
§ 8
- W skład rady rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
 - Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
 - Rada rodziców może występować do dyrektora, dyrektora do spraw pedagogicznych i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
 - Do kompetencji rady rodziców należy:
- uchwalenie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
- programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli;
 - programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania profilaktyczne skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
 - programu doradztwa zawodowego dla uczniów.
 
 - opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły.
 
 - uchwalenie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
 
Rozdział IV
Organizacja szkoły
§ 9
- Cykl kształcenia trwa 3 lata dla absolwentów gimnazjów do końca roku szkolnego 2021/2022. 
Cykl kształcenia trwa 4 lata dla absolwentów szkół podstawowych, począwszy od roku szkolnego 2019/2020. W latach szkolnych 2019/2020 – 2021/2022 w czteroletnim liceum ogólnokształcącym prowadzi się klasy dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum, aż do czasu likwidacji tych klas. - Struktura organizacyjna szkoły, z zastrzeżeniem ust. 1, obejmuje oddziały od klasy I – IV liceum ogólnokształcącego.
 - Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, uczących się wszystkich przedmiotów obowiązkowych dla danej klasy.
 - Szkoła może prowadzić działalność w oparciu o niepełną strukturę klas.
 - Liczebność oddziału nie powinna przekraczać 20 uczniów.
 - Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z wychowania fizycznego, języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych.
 - Zajęcia wychowania fizycznego są w miarę możliwości prowadzone w grupach oddzielnie dla dziewcząt i chłopców, przy czym mogą być tworzone grupy między oddziałowe. Zajęcia z języków obcych mogą być dzielone na grupy ze względu na stopień zaawansowania uczniów.
 - Podstawową formą pracy szkoły jest godzina lekcyjna trwająca 45 minut. Dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
 
§ 10
- Szkoła stosuje zasady organizacji roku szkolnego obowiązujące w oświacie publicznej.
 - Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
 
§ 11
- Szkoła realizuje programy nauczania zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami.
 - Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły.
 - W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły pedagogicznych i niepedagogicznych, w tym pracowników zajmujących stanowisko kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
 - Dyrektor szkoły ma prawo wprowadzić zmiany w organizacji pracy szkoły bez konieczności zasięgania opinii rady pedagogicznej. Wprowadzone zmiany dyrektor szkoły przedstawia niezwłocznie organowi prowadzącemu.
 - Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły, dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych obowiązkowych, dodatkowych i nieobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
 - Dyrektor zachowując obowiązujące przepisy może ustalić dni wolne oraz zmienić rozkład zajęć w dni, takie jak: dzień rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego, Dzień Edukacji Narodowej, dni rekolekcji szkolnych.
 - Dyrektor szkoły ma prawo do wydania decyzji o włączeniu przedmiotów dodatkowych do zestawu zajęć obowiązkowych w szkole.
 - Podstawowymi formami pracy szkoły są:
- zajęcia obowiązkowe określone szkolnym planem nauczania;
 - zajęcia nieobowiązkowe pozalekcyjne, służące pogłębianiu wiedzy i umiejętności uczniów, rozwijaniu ich kompetencji i szczególnych uzdolnień, organizowane w miarę możliwości finansowych i kadrowych przez szkołę i dostosowane do potrzeb zgłaszanych przez uczniów.
 
 
§ 12
- Szkoła, zgodnie ze swoimi potrzebami, organizuje bibliotekę szkolną w celu ułatwienia uczniom dostępu i korzystania z podręczników, słowników, encyklopedii, lektur oraz literatury pomocniczej ułatwiających edukację i rozwój dzieci.
 - Dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym, może zatrudnić nauczyciela bibliotekarza.
 - W przypadku braku takiego etatu dyrektor spośród nauczycieli zatrudnionych w szkole wyznacza nauczyciela opiekuna biblioteki do obsługi biblioteki szkolnej.
 - Z zasobów biblioteki mogą korzystać wszyscy uczniowie i nauczyciele na równych prawach. Każdy uczeń i nauczyciel posiada swoją imienną kartę, na podstawie której może korzystać z biblioteki w godzinach określonych przez dyrektora szkoły.
 - Szczegółowe zasady korzystania z biblioteki określa regulamin biblioteki szkolnej.
 
Rozdział V
Uczniowie
§ 13
- Do klasy I liceum dla młodzieży przyjmuje się kandydatów, którzy posiadają świadectwo ukończenia szkoły podstawowej.
 - Do szkoły mogą zostać przyjęte osoby, które w trakcie trwania roku szkolnego przechodzącą ze szkoły publicznej lub niepublicznej tego samego typu i mają zachowaną ciągłość nauki.
 - Szkoła prowadzi rekrutację ciągłą, która uzależniona jest od ilości wolnych miejsc w poszczególnych oddziałach.
 - Zgłoszenie woli podjęcia nauki w szkole następuje w formie podania kandydata bądź w przypadku osób niepełnoletnich – jego rodzica (opiekuna prawnego), do którego dołączane jest świadectwo ukończenia szkoły podstawowej oraz zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu przeprowadzanego przez okręgową komisję egzaminacyjną w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej.
 
§ 14
- Na listę uczniów zostaje wpisana osoba, po:
- odbyciu spotkania i rozmowy z dyrektorem szkoły lub dyrektorem ds. pedagogicznych;
 - wypełnieniu druku deklaracji zapisu do szkoły;
 - dostarczeniu oryginałów dokumentów potwierdzających ukończenie wcześniejszego etapu kształcenia;
 - podpisaniu umowy cywilnoprawnej z organem prowadzącym szkołę, który może być reprezentowany przez dyrektora szkoły;
 - uiszczeniu opłaty wpisowego.
 
 - Opłata wpisowa pobierana jest od każdego kandydata do szkoły i nie podlega zwrotowi.
 
§ 15
- Uczeń ma prawo do:
- uczestniczenia w procesie edukacji, zorganizowanego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
 - warunków bezpieczeństwa i ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej i patologiami społecznymi (narkotyki itp.);
 - ochrony i poszanowania godności osobistej;
 - przyjaznego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
 - swobody wyrażania myśli, poglądów i przekonań w szczególności dotyczących zakresu życia szkoły;
 - swobody wyrażania przekonań światopoglądowych i religijnych, jednak bez narażania dobra osobistego innych osób;
 - sprawiedliwej i jawnej oceny umiejętności i zachowania;
 - informacji o ocenach wystawianych przez nauczyciela, oraz przedmiotowych systemach oceniania;
 - zbiorowej lub indywidualnej pomocy w przypadku trudności w nauce;
 - pomocy pedagoga organizowanej przez szkołę;
 - egzaminu poprawkowego oraz sprawdzającego wiedzę i umiejętności, jeśli ocena została wystawiona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu wystawiania takiej oceny;
 - korzystania z pomieszczeń i urządzeń szkoły oraz sprzętu, środków dydaktycznych, pracowni informatycznej podczas zajęć pozalekcyjnych na zasadach określonych przez dyrektora.
 
 - W przypadku naruszenia praw, uczeń lub jego rodzic (opiekun prawny) może złożyć w formie pisemnej skargę do dyrektora zespołu szkół lub dyrektora do spraw pedagogicznych. Dyrektor zespołu lub dyrektor do spraw pedagogicznych rozpatruje skargę w ciągu 14 dni.
 - Uczniowi i jego rodzicom (opiekunom prawnym) przysługuje prawo odwołania od decyzji dyrektora zespołu szkół lub dyrektora do spraw pedagogicznych do organu sprawującego nadzór pedagogiczny w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem dyrektora szkoły.
 
§ 16
- Uczeń ma obowiązek:
- przestrzegać postanowień zawartych w statucie;
 - punktualnie, systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach wymaganych planem lekcji dla danego oddziału oraz określonych w kalendarzu szkolnym;
 - punktualnie, systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach pozalekcyjnych, które w ramach realizowanego programu nauczania zostały mu wyznaczone;
 - usprawiedliwiania przez rodziców ucznia niepełnoletniego (opiekunów prawnych) lub samodzielne przez ucznia pełnoletniego w terminie 1 tygodnia w formie pisemnej nieobecności na każdych opuszczonych zajęciach edukacyjnych;
 - odnosić się z kulturą i szacunkiem do wszystkich osób przebywających na terenie szkoły;
 - przestrzegać zasad dotyczących ochrony zdrowia, życia i bezpieczeństwa uczniów oraz pracowników szkoły;
 - dbać o wspólne dobro, własność szkoły, ład i porządek;
 - dbać o higienę osobistą i estetyczny wygląd;
 - dbać o kulturę słowa na terenie szkoły, nie używać wulgaryzmów;
 - nie palić papierosów i innych wyrobów zawierających nikotynę na terenie szkoły;
 - nie korzystać z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w czasie trwania zajęć lekcyjnych bez zgody nauczyciela;
 - przestrzegać zarządzeń i zaleceń władz szkoły.
 
 
§ 17
- Szczególne osiągnięcia w nauce, zachowaniu, zespołach naukowych, artystycznych, sporcie i pracy społecznej są nagradzane.
 - Nagrody przyznaje dyrektor samodzielnie po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
 - Wniosek o przyznanie nagrody może złożyć:
- dyrektor lub dyrektor do spraw pedagogicznych;
 - wychowawca klasy;
 - nauczyciel przedmiotu;
 - rada samorządu uczniowskiego;
 - samorząd oddziału;
 - organizacja uczniów działająca na terenie szkoły.
 
 - Dyrektor przyznaje nagrody:
- pisemne wyróżnienie ucznia, oddziału, zespołu za osiągnięcia i podanie do powszechnej wiadomości w szkole;
 - list pochwalny do rodziców (opiekunów prawnych);
 - nagroda rzeczowa;
 - stypendium finansowe;
 - dofinansowanie projektu grupy uczniów;
 - inna forma wyróżnienia uchwalona przez Radę Pedagogiczną.
 
 
§ 18
- W przypadku nieprzestrzegania przez uczniów zasad statutu i regulaminu szkoły stosowane będą kary:
- upomnienie pisemne udzielone przez wychowawcę;
 - upomnienie pisemne udzielone przez dyrektora;
 - nagana pisemna dyrektora z powiadomieniem rodziców;
 - skreślenie z listy uczniów, a w przypadku ucznia niepełnoletniego dodatkowo z informacją do sądu rodzinnego.
 
 - W wyjątkowych sytuacjach dyrektor decyduje o zawieszeniu ucznia w trybie natychmiastowym na okres nie dłuższy niż 2 tygodnie, w którym uczeń ma podjąć stosowne działania zmierzające do poprawy swojego zachowania. Ponadto po powrocie do szkoły uczeń zobowiązany jest do zaliczenia treści programowych z okresu zawieszenia.
 - Wykonanie kary może być zawieszone jeśli uczeń uzyska poręczenie nauczyciela, rady pedagogicznej lub samorządu oddziału.
 - Uczeń lub jego opiekunowie mają prawo odwołać się od nałożonej kary do dyrektora szkoły lub organu prowadzącego szkołę.
 - W przypadku odwołania uczeń na posiedzeniu rady pedagogicznej przedstawia motywy odwołania. Rada pedagogiczna po ponownym wysłuchaniu opinii samorządu klasy lub uczniów, podejmuje uchwałę o zmianie lub utrzymaniu kary.
 - O uchwale rady pedagogicznej uczeń powiadomiony jest niezwłocznie przez wychowawcę oddziału, co dokumentowane jest przez niego wpisem do dziennika oddziału.
 - Uczniowie lub w przypadku uczniów niepełnoletnich – rodzice (opiekunowie prawni), ponoszą odpowiedzialność materialną za szkody wyrządzone na terenie szkoły.
 
§ 19
- Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów przez dyrektora szkoły w drodze decyzji administracyjnej na podstawie uchwały rady pedagogicznej po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego w przypadku jawnego i rażącego naruszenia statutu szkoły lub popełnienia ciężkiego wykroczenia.
 - Uczeń może być skreślony z listy uczniów w następujących przypadkach:
- jeżeli narusza statut lub rażąco lekceważy obowiązki szkolne;
 - posiadania lub spożywania alkoholu na terenie szkoły oraz przebywania w niej po jego spożyciu;
 - posiadania lub zażywania narkotyków i innych środków odurzających na terenie szkoły oraz przebywania w niej po ich zażyciu;
 - agresywnego zachowania wobec uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły lub jeżeli działania ucznia zagrażają dobru, moralności lub bezpieczeństwu innych osób;
 - umyślnego spowodowania uszkodzenia ciała innego ucznia, nauczyciela lub pracownika szkoły;
 - naruszenia dobrego imienia szkoły lub jej pracowników;
 - wymuszenia, kradzieży, oszustwa, przestępstw komputerowych, rozprowadzania narkotyków lub innych środków odurzających,
 
 - Z wnioskiem o wykreślenie ucznia z listy uczniów mogą wystąpić do dyrektora szkoły w formie pisemnej rodzice ucznia (opiekunowie prawni) lub pełnoletni uczeń.
 - Uczniowi i jego rodzicom (opiekunom prawnym) przysługuje prawo odwołania od decyzji dyrektora o skreśleniu z listy uczniów do organu sprawującego nadzór pedagogiczny w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem dyrektora szkoły.
 
Rozdział VI
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 20
- W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i personel pomocniczy.
 - Doboru pracowników z pełnymi kwalifikacjami dokonuje dyrektor szkoły.
 
§ 21
- Nauczyciel szkoły ma obowiązek:
- prowadzić pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz być odpowiedzialnym za jakość tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów, w szczególności zaś odpowiadać za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć szkolnych;
 - wspierać rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania;
 - udzielać pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów;
 - bezstronnie i obiektywnie oceniać osiągnięcia uczniów oraz sprawiedliwie ich traktować;
 - indywidualizować pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;
 - systematycznie i rzetelnie prowadzić obowiązującą dokumentację przebiegu nauczania;
 - brać czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizować jej postanowienia i uchwały;
 - dbać o powierzony jego opiece sprzęt szkolny;
 - doskonalić umiejętności dydaktyczne i podnosić poziom wiedzy merytorycznej.
 
 - Nauczyciel ma prawo do:
- poszanowania godności osobistej i godności zawodu;
 - urlopu zgodnego z zapisami w Kodeksie Pracy;
 - terminowego i prawidłowego wypłacania wynagrodzenia za wykonaną pracę;
 - bezpiecznych i higienicznych warunków pracy umożliwiających właściwe wykonywanie obowiązków dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych;
 - wsparcia w zakresie realizacji zadań ze strony dyrektora, dyrektora do spraw pedagogicznych, rady pedagogicznej i instytucji oświatowych;
 - decydowania w sprawie doboru programu nauczania, metod i form pracy, podręczników i środków dydaktycznych;
 - doskonalenia swoich umiejętności dydaktycznych i podnoszenia swoich kwalifikacji;
 - zgłaszania dyrektorowi i radzie pedagogicznej wniosków dotyczących pracy szkoły;
 - zgłaszania dyrektorowi wniosków o udzielenie kar lub nagród uczniom.
 
 - Nauczyciel ponosi pełną odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów powierzonych jego opiece podczas zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz ma obowiązek znać i przestrzegać przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole.
 - Nauczyciel ma obowiązek pełnienia dyżurów podczas przerw między lekcjami zgodnie z grafikiem dyżurów wyznaczonych przez dyrektora szkoły. Odpowiada wówczas za zdrowie, życie i bezpieczeństwo uczniów w rejonie objętym jego dyżurem.
 - Zasady pełnienia dyżurów ustalone są przez dyrektora szkoły w formie zarządzenia.
 
§ 22
- Nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniami w danym oddziale szkoły tworzą zespół, którego zadaniem w szczególności jest:
- opracowanie zestawu programów nauczania przedmiotów dla danego oddziału według przyjętego w szkole szkolnego planu nauczania oraz modyfikowanie opracowanych programów w miarę potrzeb;
 - wychowanie z uwzględnieniem zasad etyki;
 - ocena bieżąca i okresowa rozwoju umiejętności uczniów i realizacji założonych celów edukacyjnych;
 - współpraca z rodzicami w celu osiągania lepszej integracji metod edukacyjno-wychowawczych szkoły i rodziców (opiekunów prawnych).
 
 - Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe jeżeli zachodzi taka potrzeba.
 - Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.
 
§ 23
- Dyrektor powierza każdy oddział szczególnej opiece pedagogicznej i wychowawczej jednemu z nauczycieli danego oddziału, zwanemu dalej wychowawcą.
 - Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
 - Wychowawca tworzy warunki wspomagające wszechstronny rozwój każdego ucznia, jest animatorem życia zbiorowego klasy oraz przyjaznym negocjatorem w kwestiach spornych między uczniami i dorosłymi.
 - Do jego obowiązków należy w szczególności:
- otaczanie opieką indywidualną każdego z wychowanków;
 - planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia klasy, tematyki zajęć wychowawczych, wycieczek klasowych;
 - koordynowanie pracy innych nauczycieli wobec uczniów i w sytuacjach indywidualnych;
 - współpraca z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczniów w celu prawidłowego i pogłębionego poznania potrzeb intelektualnych i wychowawczych uczniów zmierzająca do określenia optymalnego systemu metod postępowania z uczniem;
 - informowanie rodziców (opiekunów prawnych) o zagrożeniach w procesie nauki lub wychowania w celu podjęcia wspólnych działań pedagogiczno-wychowawczych przez szkołę i rodziców;
 - współpraca z psychologiem i lekarzem szkolnym;
 - prowadzenie dokumentacji dydaktyczno-wychowawczej określonej odrębnymi przepisami.
 
 - Dla zapewnienia ciągłości i skutecznej pracy wychowawczej, opiekę wychowawczą powierza się nad oddziałem na cały etap edukacyjny.
 
§ 24
- Pracownicy administracyjni wspomagają dyrektora szkoły w organizacji pracy szkoły oraz obsługi administracyjnej uczniów i rodziców.
 - Pracownicy pomocniczy dbają o bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki w szkole.
 - Pracownicy administracyjni i personel pomocniczy mają obowiązek:
- sumiennego i starannego wykonywania pracy;
 - stosowania się do poleceń przełożonych;
 - przestrzegania czasu pracy, regulaminu pracy, zasad bhp i ppoż.;
 - dbania o dobro zakładu pracy, ochrony jego mienia i nieujawniania informacji, które mogłyby narazić pracodawcę na szkodę;
 - przestrzegania zasad współżycia społecznego;
 - informowania o zauważonych zagrożeniach i reagowanie w przypadkach niewłaściwego zachowania się uczniów. niszczenia mienia, palenia tytoniu itp.;
 - wspomagania nauczycieli w wykonywaniu zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniów;
 - udzielania pomocy na prośbę nauczycieli w sytuacjach szczególnych;
 
 - Pracownicy administracyjni i personel pomocniczy mają prawo do:
- poszanowania godności i innych dóbr osobistych;
 - wypoczynku oraz urlopu zgodnego z zapisami w Kodeksie Pracy;
 - terminowego i prawidłowego wypłacania wynagrodzenia za wykonaną pracę;
 - bezpiecznych i higienicznych warunków pracy umożliwiających właściwe wykonywanie powierzonych obowiązków;
 - ułatwienia podnoszenia posiadanych przez siebie kwalifikacji zawodowych;
 - wsparcia w zakresie realizacji zadań ze strony dyrektora, dyrektora do spraw pedagogicznych lub innych pracowników.
 
 - Szczegółowy zakres zadań pracowników niebędących nauczycielami określa dyrektor szkoły w indywidualnych zakresach obowiązków każdego z pracowników.
 
Rozdział VII
Wewnątrzszkolne ocenianie
§ 25
- W szkole obowiązują zasady oceniania rocznego i końcowego klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych i sprawdzianów wiadomości i umiejętności ustalone w rozdziale 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2021 poz. 1915) i w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych 
(Dz.U. 2019 poz. 373). - Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia;
 - zachowanie ucznia.
 
 - Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
 - Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli uczących w oddziale oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
 - Ocenianie bieżące i klasyfikowanie śródroczne odbywa się według zasad określonych w wewnątrzszkolnym ocenianiu.
 
§ 26
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania sprawowania.
 - Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii uczniów i wszystkich nauczycieli uczących w danej klasie. Ostateczna decyzja o ocenie zachowania danego ucznia należy do wychowawcy.
 - Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności: wywiązywanie się z obowiązków ucznia, postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej, dbałość o piękno mowy ojczystej, dbałość o honor i tradycje szkoły, dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób, godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią, okazywanie szacunku innym osobom.
 - Śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według skali:
- wzorowe
 - bardzo dobre
 - dobre
 - poprawne
 - nieodpowiednie
 - naganne
 
 - Kryteria ocen zachowania są następujące:
- ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który: wzorowo wypełnia obowiązki szkolne, w sposób nienaganny wywiązuje się z przestrzegania statutu szkoły, wyróżnia się kulturą osobistą wobec wszystkich osób dorosłych i uczniów, wykazuje dużą inicjatywę w pracy na rzecz klasy, szkoły i środowiska, osiąga maksymalne wyniki w nauce, na miarę swoich możliwości, dba o kulturę słowa, systematycznie uczestniczy w zajęciach i dostarcza usprawiedliwienia wszystkich nieobecności w terminie wyznaczonym przez wychowawcę, nie spóźnia się, okazuje szacunek przełożonym, osobom starszym, kolegom, jest koleżeński i uczciwy, nie ulega nałogom, szanuje mienie szkolne, społeczne oraz własność kolegów.
 - ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który: przestrzega regulaminu szkolnego i jest systematyczny w nauce, bardzo dobrze wypełnia obowiązki szkolne, aktywnie działa na rzecz klasy i szkoły, wywiązuje się z powierzonych mu zadań, wyróżnia się kulturą osobistą wobec wszystkich osób dorosłych i uczniów, systematycznie uczestniczy w zajęciach i dostarcza usprawiedliwienia wszystkich nieobecności w terminie wyznaczonym przez wychowawcę, szanuje własność szkolną i kolegów, dba o porządek otoczenia, używa kulturalnego języka, jest koleżeński, uczciwy i życzliwy dla innych.
 - ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który: przestrzega zasad zawartych w statucie szkoły i pracuje na miarę swoich możliwości, systematycznie uczęszcza na zajęcia i dostarcza usprawiedliwienia nieobecności w terminie wyznaczonym przez wychowawcę, nie uczestniczy w bójkach, zachowuje się kulturalnie, nie przeszkadza na lekcjach, szanuje mienie szkolne, społeczne i kolegów, cechuje go wysoka kultura osobista, używa kulturalnego języka, jest życzliwy dla innych.
 - ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który: nie pracuje na miarę swoich możliwości, łamie postanowienia statutu szkoły, spóźnia się na lekcje, nieregularnie usprawiedliwia nieobecności, nie prowokuje konfliktów i bójek, w przypadku zniszczenia własności szkolnej lub prywatnej dokonał naprawy lub w inny sposób zrekompensował szkodę, wykazuje chęć współpracy z wychowawcą, pedagogiem, pozytywnie reaguje na uwagi pracowników szkoły.
 - ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który: wielokrotnie dopuszcza się łamania postanowień statutu szkoły, ze względu na swoje zachowanie stanowi zagrożenie dla innych, wykazuje brak kultury – jest arogancki, agresywny i używa wulgarnych słów w stosunku do nauczycieli, personelu szkoły, kolegów lub innych osób, często opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia, spóźnia się na zajęcia, niszczy mienie szkoły, utrudnia prowadzenie lekcji, nie podejmuje działań na rzecz szkoły i klasy, nie reaguje na uwagi nauczycieli dotyczące jego zachowania.
 - ocenę naganną otrzymuje uczeń, który: ze względu na swoje zachowanie stanowi zagrożenie dla innych, bierze udział w bójkach i kradzieżach, znęca się psychicznie lub fizycznie nad słabszymi, stosuje szantaż, wyłudzanie, zastraszanie, rozmyślnie dewastuje mienie szkolne lub prywatne, notorycznie przeszkadza w prowadzeniu lekcji, wagaruje, opuszcza wybrane lekcje, podrabia usprawiedliwienia, notorycznie spóźnia się na zajęcia, ulega nałogom wywierając negatywny wpływ na rówieśników, nie wykazuje poprawy mimo podejmowanych przez szkołę środków zaradczych.
 
 - Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, promocję do klasy programowo wyższej lub na ukończenie szkoły.
 - O przewidywanej śródrocznej i rocznej ocenie zachowania wychowawca informuje ucznia na tydzień przed klasyfikacją.
 - O przewidywanej ocenie nieodpowiedniej lub nagannej wychowawca informuje rodziców ucznia na miesiąc przed klasyfikacją.
 
§ 27
- Nauczyciele formułują wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego programu nauczania zawierającego podstawę programową i na początku roku szkolnego informują o nich uczniów oraz ich rodziców.
 - Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
- posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
 - posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania;
 - posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującej na potrzebę takiego dostosowania;
 - nieposiadającego opinii ani orzeczenia, który jest objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole;
 - posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego.
 
 - Bieżącemu sprawdzaniu poziomu osiągnięć uczniów podlegają w szczególności:
- samodzielne wytwory ucznia;
 - prace pisemne;
 - sprawdziany;
 - zaangażowanie;
 - kreatywność;
 - umiejętność prezentowania wiedzy;
 - umiejętność pracy w zespole.
 
 
§ 28
- Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia, przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych, pomagających w uczeniu się poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien się uczyć.
 - Oceny bieżące są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców.
 - Oceny bieżące, śródroczne i roczne ustala się według skali:
- celujący cel – 6
 - bardzo dobry bdb – 5
 - dobry db – 4
 - dostateczny dst – 3
 - dopuszczający dop – 2
 - niedostateczny ndst – 1
 
 - W ocenianiu bieżącym możliwe jest stawianie przy stopniu znaku „+” lub „-”.
 - Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
 - Na wniosek ucznia lub jego rodziców, sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest dostępna dla ucznia i jego rodziców.
 - Ocenianie bieżące uczniów powinno być systematyczne i obejmować różne formy podane w § 27 ust. 3.
 - Nauczyciel przygotowujący sprawdzian powinien:
- poinformować uczniów o terminie i zakresie tematycznym z tygodniowym wyprzedzeniem w przypadku klasówki z większej partii materiału, wpisując termin w dzienniku lekcyjnym;
 - podać zakres i tematykę sprawdzianu, formę zadań i technikę ich rozwiązywania;
 - oddać uczniom poprawione prace w okresie 2 tygodni od daty pisania.
 
 - Kartkówki obejmujące zakres materiału z trzech ostatnich lekcji nie wymagają wcześniejszych zapowiedzi i są traktowane jako pisemne odpowiedzi uczniów.
 - W jednym dniu może być tylko jedna klasówka, a w jednym tygodniu nie więcej niż trzy.
 - Uczeń może poprawiać każdy sprawdzian z danych zajęć edukacyjnych tylko jeden raz w terminie uzgodnionym z nauczycielem z oceny niedostatecznej i każdej innej na wyższą.
 - Ocena ze sprawdzianu poprawkowego wpisywana jest do dziennika.
 - Przy ocenie prac klasowych nauczyciele zobowiązani są stosować następującą jednolitą w całej szkole punktację:
- bardzo dobry 85% – 100%;
 - dobry 70% – 84%;
 - dostateczny 50% – 69%;
 - dopuszczający 30% – 49%;
 - niedostateczny 0% – 29%;
 
 - Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeżeli spełnił normę oceny bardzo dobrej oraz rozwiązał zadanie dodatkowe. Jeżeli w pracy klasowej nie wydzielono zadania dodatkowego, ocenę celującą stawia się, gdy uczeń rozwiązał 100% przewidzianych sprawdzianem zadań.
 - Kartkówki oceniane są w skali ocen 1 – 5.
 - Kartkówka powinna obejmować materiał dotyczący trzech ostatnich lekcji.
 - Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki, muzyki i informatyki należy szczególnie brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
 - Ocenianie uczniów z religii/etyki reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (Dz.U. 2020 poz. 983).
- ocena z religii lub etyki umieszczona jest na świadectwie szkolnym bezpośrednio po ocenie ze sprawowania;
 - ocena z religii lub etyki nie ma wpływu na promocję ucznia do następnej klasy;
 - ocena z religii / etyki wliczana jest do średniej;
 - ocena z religii / etyki wystawiana jest według skali ocen przyjętych w szkole;
 - w sytuacji, gdy uczeń jest nieklasyfikowany z religii/etyki na świadectwie nie dokonuje się żadnego wpisu.
 
 
§ 29
- Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i ocenie zachowania ucznia oraz ustaleniu – według skali określonej w statucie szkoły – śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
 - Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się raz w roku szkolnym w styczniu.
 - Termin klasyfikacji śródrocznej podawany jest w dniu rozpoczęcia zajęć edukacyjnych danego roku szkolnego.
 - Uczeń nieklasyfikowany w klasyfikacji śródrocznej jest zobowiązany zaliczyć wymagania z I semestru w sposób i w terminach ustalonych przez nauczyciela uczącego danego przedmiotu w oddziale ucznia.
 - Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
 - Ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna nie jest średnią ocen bieżących.
 - Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
 - Nauczyciel każdego przedmiotu ma obowiązek przed śródrocznym i rocznym posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej przedstawić uczniom i wychowawcy przewidywane oceny:
- nie później niż miesiąc w wypadku przewidywanej oceny niedostatecznej;
 - nie później niż tydzień w przypadku pozostałych ocen.
 
 - Nauczyciel każdego przedmiotu zobowiązany jest do wpisania do dziennika lekcyjnego ustalonej ostatecznej oceny klasyfikacyjnej jeden dzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
 - Przed śródrocznym i rocznym posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej, wychowawca jest zobowiązany do poinformowania ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych) w formie pisemnej o przewidywanej dla niego ocenie niedostatecznej z miesięcznym wyprzedzeniem.
 - Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
 - Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
 
§ 30
- Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny;
 - na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (opiekunów prawnych) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
 
 - Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
 - Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
 - Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (opiekunami prawnymi).
 - Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
 - W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (opiekunowie prawni) ucznia.
 - Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- imiona i nazwiska nauczycieli;
 - termin egzaminu klasyfikacyjnego;
 - zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
 - wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
 
 - Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
 - W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” lub „nieklasyfikowana”.
 - Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
 
§ 31
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednego albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych przedmiotów.
 - Uczeń pełnoletni lub rodzice (opiekun prawny) ucznia niepełnoletniego zobowiązani są do złożenia podania do dyrektora szkoły o wyrażenie zgody na jeden lub dwa egzaminy poprawkowe.
 - Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
 - Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
 - Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
 - W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły, dyrektor do spraw pedagogicznych albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
 - nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący;
 - nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
 
 - Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- skład komisji;
 - termin egzaminu poprawkowego;
 - pytania egzaminacyjne;
 - wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
 
 - Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
 - Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
 - Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
 
§ 32
- Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
 - Zastrzeżenia zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
 - W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
 - w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
 
 - W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych w skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły, dyrektor do spraw pedagogicznych albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
 - nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
 - dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
 
 - W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły, dyrektor do spraw pedagogicznych albo nauczyciel zajmujący w szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
 - wychowawca klasy;
 - wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel uczący w danym oddziale;
 - pedagog;
 - przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
 - przedstawiciel rady rodziców.
 
 - Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- w przypadku rocznej lub semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- skład komisji;
 - termin sprawdzianu;
 - zadania (pytania) sprawdzające;
 - wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
 
 - w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- skład komisji;
 - termin posiedzenia komisji;
 - wynik głosowania;
 - ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
 
 
 - w przypadku rocznej lub semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
 - Do protokołu ze sprawdzianu wiedzy i umiejętności dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
 - Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
 - Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
 - Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna za wyjątkiem oceny niedostatecznej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
 - Przepisy ust. 1 – 4 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
 
§ 33
- Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej lub kończy szkołę, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
 - Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole, uzyskał pozytywne oceny klasyfikacyjne.
 - Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen minimum 4.75 oraz minimum ocenę bardzo dobrą zachowania otrzymuje promocję z wyróżnieniem lub kończy szkołę z wyróżnieniem.
 - Uczeń, który nie spełnił warunków w ust.1, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
 - Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
 - Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
 
§ 34
- Rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo do:
- znajomości zadań dydaktyczno-wychowawczych w klasie ich dziecka;
 - decydowania o uczęszczaniu niepełnoletniego dziecka na lekcje religii;
 - znajomości przepisów oceniania i promowania uczniów obowiązujących w szkole;
 - uzyskiwania informacji na temat zachowania dziecka i jego postępach według procedur obowiązujących w szkole.
 
 - W szkole obowiązują następujące sposoby informowania rodziców o postępach ich dziecka:
- na początku każdego roku szkolnego rodzice informowani są o zasadach oceniania z poszczególnych zajęć edukacyjnych oraz o sposobie oceniania zachowania;
 - rodzice uzyskują informacje na temat postępów ich dziecka poprzez:
- kontakt bezpośredni:
 
 
 
- spotkania z rodzicami (minimum 3 w ciągu roku szkolnego);
 - rozmowy indywidualne z wychowawcą i nauczycielami uczącymi w danej klasie;
 - w sytuacjach wyjątkowych rodzice proszeni są o przyjście do szkoły;
 
- kontakt pośredni:
 
- rozmowa telefoniczna;
 - korespondencja listowna lub mailowa;
 - zapisy w zeszycie przedmiotowym;
 
- Po pierwszym semestrze danego roku szkolnego rodzice otrzymują pisemną informację o śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej ocenie zachowania.
 
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 35
- Szkoła jest jednostką finansowaną przez organ prowadzący w oparciu o następujące źródła dochodów:
- dotacje z budżetu oświatowego;
 - dotacje z Unii Europejskiej;
 - dotacje sponsorów;
 - darowizny;
 - czesne;
 - jednorazowej opłaty wpisowej uiszczanej przy zapisie.
 
 - Szkoła gromadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
 - W przypadku likwidacji szkoły dokumentacja przebiegu nauczania będzie przekazana Lubelskiemu Kuratorowi Oświaty.
 - Decyzję o likwidacji szkoły podejmuje organ prowadzący szkołę. O takiej decyzji powinien zawiadomić słuchaczy, organ rejestrujący i Kuratorium Oświaty w Lublinie najpóźniej na 
6 miesięcy przed likwidacją. 
§ 36
- Szkoła posługuje się okrągłymi pieczęciami urzędowymi z wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczpospolitej Polskiej oraz pieczęciami zwykłymi.
 
§ 37
- Zmiany w niniejszym statucie mogą być wprowadzane przez organ prowadzący szkołę w porozumieniu z dyrektorem szkoły i radą pedagogiczną.
 
Statut wchodzi w życie z dniem podpisania.